FysioYoga er basert på vår kunnskap og kompetanse

Vi tilpasser yogaøvelsene til deg og dine behov

For alle - uansett kropp

Vi ønsker å gjøre yoga tilgjengelig for deg

Yoga og meditasjon kan ikke forklares, det må erfares

Velkommen til oss!

Velkommen til oss!

I vår moderne verden blir det stadig viktigere å skru ned tempoet, eller koble ut for en liten stund. Ved å slappe helt av lader du batteriene, og du vil igjen bli klar til å ta fatt på de utfordringene hverdagen kan by på. Yoga handler om å være, i stedet for å gjøre. Det er en bevegelsesform som påvirker hele mennesket. Det fysiske, det mentale, det emosjonelle og det spirituelle.

Gjennom å praktisere yoga kommer du i kontakt med deg selv, og du gir deg selv tid til egenomsorg.

Som fysioterapeuter og yogalærere er vi opptatt av grundig og trygg veiledning i yogapraksis, tilpasset alle deltagere. 

Vi tilbyr:

Yogakurs i grupper: Kursene blir holdt av erfarne fysioterapeuter og yogalærere. Det er små grupper, slik at hver enkelt deltager skal få den tilpassede instruksjonen og veiledningen det er behov for. Du lærer øvelser som myker opp og styrker muskler og ledd, pusteteknikker som gir ro og ulike meditasjoner. 

Medlemskap

medlemskap

Dette er for deg som ønsker å fortsette med din yogapraksis og få en regelmessig praksis. I medlemskapet får du tilgang til 12 ukers kurset med 6 ulike moduler fysioyoga, kortere fysioyogaprogram for styrke og energi, for stressmestring, enkeltstående meditasjoner, ulike pusteteknikker, fysioyoga øvelser for bedre styrke og bevegelighet i hofte, knær og ankler som forbedrer balansen. FysioYoga øvelser for styrke og bevegelighet i skulder og armer, Øvelser på stol og muntlige møter på zoom med Marianne. Har ulike tema på møtene. De blir tatt opp og lagt i kursportalen. Om du ikke har anledning til å delta direkte kan du se møtene i opptak. Du kan være med på å påvirke innholdet i kursportalen.

Meld deg på her

Nettkurs

nettkurs

12 ukers nettkurs med 6. moduler og 6. ulike zoom møte med fysioterapeut Marianne Hustad. Du har kurset tilgjengelig i et år etter registreringsdato.  

Du lærer yogaøvelser, pusteteknikker og meditasjoner som hjelper deg med å:

  • få en mykere og sterkere kropp.
  • Sovne lettere og sove dypere.
  • få en følelse av ro og harmoni i kropp og sinn.
  • være mer tilstede i hverdagen.
  • ha energi til det som er viktig for deg.

Les mer om nettkurset, og meld deg på her

Nå kan du også kjøpe 12 ukers kurset uten møter

Nå kan du kjøpe enkeltfilm med yogaprogram for deg som ønsker ro og harmoni i kropp og sinn.

Se filmen her

FysioYoga

Hva er FysioYoga?

FysioYoga er en helhetlig tilnærming som kombinerer fysioterapi og kunnskapsbasert yoga. Disse to retningene sammen fører til en økt forståelse om hvorfor ulike plager oppstår.

Les mer ...

Pause yoga

Pusteøvelse

Tredelt pust eller yogisk pust DEL 1

Tredelt pust eller yogisk pust DEL 1

I denne videoen lærer du yogisk pust i liggende stilling. Yogisk pust er en pusteteknikk som virker beroligende og avstressende. Når du senker pusterytmen blir det autonome nervesystemet påvirket og kroppen går over i hvilemodus. Hjerterytme og blodtrykk senkes og muskulære spenninger reduseres, samtidig som kroppens fordøyelse blir stimulert. Teknikken omtales også som en pustemeditasjon. 

Dersom du lider av akutte eller kroniske luftveissykdommer vil du også ha nytte av denne pusteøvelsen. Hvordan kan det ha seg? Jo, ved å puste dypere bruker du alle deler av lungene. Det gjør at slim løsner og det er lettere å få det opp fra lungene. I tillegg styrkes pustemuskulaturen i mellomgulvet (diafragma), mage og bryst og bevegeligheten i brystkassen øker.

Oppmerksomheten mot pusten går som en rød tråd i den yogiske tradisjonen og kalles pranayama. Pranayama er ulike pusteteknikker som brukes for å kontrollere, regulere eller forlenge prana (energi). «Pusten er broen som binder sammen livet med bevisstheten, som forener kroppen din med tankene dine» (Thich Nhat Hanh). Med det menes at pusten reflekterer følelsene våre. Bare tenk deg en situasjon der en tanke gjør deg opprørt. Pusten blir automatisk raskere og mer overfladisk. Når du tenker på noe fint, går pusten automatisk saktere og dypere. 

Katt og ku på stol

katt og ku på stol

Denne øvelsen myker opp ryggraden, løser spenninger i rygg og nakke og virker beroligende på nervesystemet. Du gjør øvelsen i koordinasjon med pusten. Dette er en fin pauseøvelse dersom du har en jobb der du sitter mye.

Anbefales å gjøre rolig i 2-3 minutter.

Katt og ku på hender og knær

katt og ku på hender og knær

Denne øvelsen myker opp ryggraden, løser spenninger, roer ned nervesystemet og bedrer fordøyelsen. Ettersom du har kroppsvekt på armene er dette en god styrkende øvelse for skuldre og nakke. Det er en av de vanligste terapeutiske yogaøvelsene og brukes også i fysioterapi. Øvelsen kan gjøres daglig og i flere runder hvis du ønsker.

sittende sidebøy

Sittende sidebøy (parsva sukhasana)

I denne øvelsen styrker du ryggraden og løser opp stivhet og muskelspenninger i brystkassen. Du gir samtidig de indre organer i bukhulen en deilig massasje som fører til økt sirkulasjon.  

Rygg rotasjon på stol (Bharadvajasana)

rygg rotasjon

I denne øvelsen styrker du ryggraden og løser opp spenninger i rygg og bryst. Den virker beroligende på nervesystemet gjennom parasympatisk aktivering og øker tarm-motorikken, noe som fører til bedre fordøyelse. Fordi stillingen er lett å gjennomføre anses den som ideell for nybegynnere. Denne enkle øvelsen hjelper deg å vende oppmerksomheten innover, observere pusten og øke tilstedeværelsen.

Tradisjonelt anses denne øvelsen å være med på å utvikle selvtillit og overvinne hindringer eller frykt.

Halv bro (setu bandha sarvangasana)

halv bro

Dette er en øvelse som gir styrke og fleksibilitet i hofte og ryggrad, samtidig som den strekker hofteleddsbøyerne og pustemusklene på framsiden av kroppen. Den åpner brystet og øker fordøyelsen. Det er en mild inversjonsøvelse, det vil si at hjertet kommer høyere enn hodet. Den har derfor en blodtrykksenkende effekt. Øvelsen virker også beroligende på nervesystemet.

Tradisjonelt sett blir denne stillingen brukt for å øke kontakten med kroppen, tryggheten i forhold til kommunikasjon og stimulere medfølelse mot seg selv og andre.

Ønsker du å kontakte oss?

Marianne Hustad

Fysioterapeut og yogalærer

Orgnr: 917724091

Les mer ...

Jannike Persson

Fysioterapeut og yogalærer

Orgnr: 906530854

Les mer ...